sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Sotateollisuuden salaiset hankkeet

Lähipäivät 19.-20.5.

Aamu Hämeenlinnassa valkeni tutuun tapaan, koululaisia alkoi saapua halliin ja siinä arvuuteltiin mitä kaikkea uutta ehdittäisiin oppimaan tällä kertaa. Alkuperäinen tarkoitus oli käydä käsiksi kustannuslaskentaan Hannun opastuksella, ja lisäksi tehdä maalausharjoituksia. Valtion etu ajoi kuitenkin suunnitelmien edelle....

Jari oli neuvotellut sopimuksen Patrian kanssa, johon kuului erään suurehkon kokoonpano "jigin" maalaus. Maalauprojektin Jari oli suunnitellut toteuttavansa nuorisoasteen opiskelijoiden kanssa, mutta onneksi satuimme sopivasti paikalle kun työtehtäviä jaettiin, ja pääsimme mukaan Patrialle harjoittelemaan maalausta korkeapaineruiskulla.

Korkeapaineruiskun kanssa työskentelyä pääsimme harjoittelemaan, heti kun turvatarkastukset oli suoritettu ja löysimme Nato yhteensopivat paineilmaliittimet:)
Valitettavasti kohteen arkaluonteisuudesta johtuen kuvia kyseisestä operaatiosta ei ole, mutta ensimmäiset kokemukset korkeapaineruiskun käytöstä olivat hyvät. Maalia kohteeseen ruiskutimme n.20l ja loppua kohden piti hieman alkaa säästelemään ettei lopu kesken. Maali kuitenkin riitti ja pintamaalin kävivät kai nuorisoasteen oppilaat maalaamassa seuraavalla viikolla.

Maalausopiskelut jatkuivat seuraavana päivänä koulua ja päästiin maalaamaan sekä kuvaamaan materiaalia. Jarilla oli varattuna itselleni ja Tommille pari pyöräkuormaajan lokasuojia, jotka saimme ensin hiekkapuhaltaa ja pienimuotoisen oikomisen jälkeen pohjamaalit pintaan ja päälle vanhan värin mukaan sekoitettu maali:




Lisäksi viime kerran muovikorjausten jäljiltä ratti oli vielä maalaamatta, ja maalasin siinä sivussa muutaman muunkin osan samalla:Karkeat pohjatyöt alle P600 karkeuteen jonka jälkeen hiontaväri/hionta P800, Inca silver väri, ja päälle Spies Heckerin HS Diamond clear coat lakka, jolla kovana lakkana pitäisi olla hyvä kulutuskestävyys, ajatellen ratin kehää.






Luppoajalla käytin singossa muutamia Chevyn alustan osia, joihin jauhemaalasin suojaksi matta lakan. Osat ovat alunperin tehtaalla jätetty maalaamatta, ja tavoitteena oli jättää ne ulkoasultaan tehtaan mukaiseksi (metallin oma väri näkyviin, mutta kuitenkin suojata osat ruostumiselta).


Osia ennen sinkoamista
 Sinkoamisen jälkeen:
 Sinko:

Osat menossa uuniin 180 astetta ja 10min


Ja valmista tavaraa upealla pinnoitteella


Maalaamisiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti