lauantai 5. marraskuuta 2016

Haasteena off-road

Lähipäivät 16-17-18.3

Lähipäivät rakennettiin tällä kertaa Tommin Laplanderin ylimaalauksen ympärille, jonka pohjatyöt ja suojakset tehtiin yhteistyönä ja Tommi ruiskutti uuden pirteän värin pintaan.Kyseistä laitetta Tommi käyttää lähinnä  kilpaillessaan siitä, kuka rohkenee pahimpaan kuviteltavaan rotkoon tai kiven päälle laitteensa ajaa. Eli off-road lajista on kyse, eikä näin ollen ollut suurta tarvetta hieroa pohjia näyttelykuntoon, eikä siihen aika olisi riittänytkään, onhan auton pintapellit jo vuosien kilvanajossa kadottaneet Volvon peltiseppien siihen alunperin kanttaamat muodot monelta kohdin. Lisäksi Hannun opastamana perehdyttiin pintapuolisesti muovi korjauksen saloihin.

Volvo käytiin läpi P320 karkeuksisella hiomapaperilla epäkeskoa käyttäen, sekä syvennyksistä ja kanttauksista käsipelillä. Osaa aikaisemmista maalikerroksista ja viimeksi ollutta Volvon harmaata jouduttiin ensin työstämään P280 karkeudella, jotta osittain hyvinkin paksua maalikerrosta saatiin riittävästi tasoitettua ja muotoja joita edellisten maalikerrosten alla vielä oli, paremmin näkyviin.




Hiontasession jälkeen suojattiin lasien aukot johhdot lava ym. Auto maalauskammioon, jossasuojattiin vielä pyörat ja käytiin auto läpi ns. liimarätillä, jolla saatiin kaikki viimeisetkin pölyhiukkaset pinnasta poitettua.




 Maaliksi Tommi oli valinnut Selemixin tarjonnasta Kawasakin Lime green sävyn joka onnistuu varmasti samaan aikaan sekä erottautumaan joukosta, että maastoutumaan metsään. Maalin riittävyyttä spekuloitiin, ja hieman epäiltiin 3l pöntön riittävän, varsinkaan kun mitään pohja tai väliväriä ei ollut aikomus käyttää. Hyvin maali lopulta riitti.





Maalaus onnistui siis aikataulun ja maalimäärien suhteen suunnitelmien mukaisesti ja tätä kirjoittaessani auto lienee saanut kesän kahinoissa jo sen verran hittiä, että uuden värin valinta taitaa lähitulevaisuudessa olla Tommilla edessä.

Aikaa pohjatöihin ja suojauksiin saatiin käytettyä karkeasti päivä, yhteensä n.12h
Malaukseen ja suojauksien purkuun kului ehkä 6h josta n.4h kammiossa
Laskettassa karkeasti maalauksen hintaa. käytettäessä tuntiveloitusperusteena 100e
Tulisi tämän kaltaiselle maalaukselle hintaa maalit sisältäen hieman reilu 2000e.

Toki, kuten alussa mainitsin tehtiin ohessa hieman muitakin projekteja, sekä käytiin asioita teoriassa läpi: Hannu antoi mm työnäytteen miten nykypäivänä yleinen henkilöauton  naarmuuntunut ajovalon muovinen "lasi" saadaan hiomalla ja kiillottamalla näyttämään lähes uutta vastaavalta.








Lisäksi Hannu opasti pintapuolisesti vielä eri muovikorjaus metelmiä läpi. Seuraavilla lähipäivillä jatketaan muovikorjausten parissa. Aiheesta lisää seuraavassa päivityksessä.

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti