Automaalauksesta päästiin sujuvasti siirtymään muovikorjauksen maailmaan Hannun ja Jarin opastuksella.
Koululle oli tuotu useampi auton puskuri, joihin pääsimme eri menetelmillä korjauksia harjoittelemaan.
Muoviosien korjaus voidaan jakaa karkeasti kahteen menetelmään, hitsaus ja liimaus. molempia menetelmiä pääsimme harjoittelemaan, ja lisäksi sain mahdollisuuden korjata vanhan, muovista valetun teräsrunkoisen auton ratin, joka oli yli 50 vuotiaana halkeillut jo useammasta kohtaa. Muovikorjaus töitä tehdessä on syytä ottaa huomioon seuraavat seikat:
Hitsatessa tulee huomioida tulipalon vaara, sekä eri muoviyhdisteistä lämmitettäessä tulevat kaasut saattavat olla hengitetynä myrkyllisiä joten tila jossa korjauksia tehdään tulee olla varustettu hyvällä ilmanvaihdolla henkilökohtaisten suojaimien lisäksi.
Muovikorjauksissa tarvittavia varusteita:
Kappaleiden pesun ja puhdistuksen jälkeen, ennen varsinaista hitsausta, voidaan käyttää tarkoitukseen valmistettuja metalli hakasia tai verkkoa joka sulatetaan repeämään ja saadaan sauma näin kestävämmäksi. Lopuksi päälle sulatetaan riittävä määrä muovia jolla saadaan mahdollisimman hyvä pohja, varsinaisia pohjatöitä ja maalausta varten.
Railon täyttö muovilla:
Liimauksen etuina on menetelmän nopeus/vaivattomuus ja tätä kautta menetelmä ajaa myös kustannustehokkuudellaan ohi perinteisen hitsauksen. Liimat soveltuvat myös käytettäväksi useampien eri muoviaatujen kesken, tästä huolimatta on aina varmistuttava liiman sopivuudesta korjattavale materiaalille. Liimat eivät myöskään säily hyllyssä loputtomiin, vaan liian vanhat liimat saattavat olla käyttökelvottomia.
Samaan aikaan esim uusien puskureiden hinnat ovat tulleet vomakkaasti alas, joten millä tahansa menetelmällä korjaukseen ryhdyttäessä, on aina ennen korjausta syytä selvittää varaosan saatavuus ja hinta.
Kuten hitsatessa, kunnollisen puhdistuksen jälkeen, myös liimatessa voidaan käyttää metallihakasia sitomaan korjattava kohta ennen liimausta:
Kun kappaleet on tukevasti toisiinsa liitetty suihkutetaan liimattavaan kohtaan liimalle tartunta-aine:
Tartuntaaineen kuivuttua pursotetaan liima repeämään:
Liimasauma voidaan tasoittaa tarkoitusta varten myytällä muovikalvolla, joka ei tartu liimaan, vaan liiman kuivamisen jälkeen irtoaa vetämälä:
Yhteenvetona korjausmetodeista on todettava että, nykyaikaiset liimat helppokäyttöisyydellään, monipuolisuudellaan ja kestävyydellään peittoavat mielestäni perinteisen hitsausmenetelmän. Loppujen lopuksi kustannuksia ja kannattavuutta arviotaessa on aina muoviosien ollessa kyseessä, huomioitava uuden vastaavan osan hinta ja saatavuus.
Lopuksi muutama kuva ratti projektissa jonka pääsin ohessa tekemään. Pesun jälkeen avasin ratissa olleet halkemat ns. multitoolin avua jossa käytin erilaisia teriä. Ensimmäinen tekemäni liimaus epäonnistui, koska liima oli vanhentunutta, eikä lopulta kuivanut lainkaan, ennen uutta liimausta toisella liimalla, puhdistin ratin liimajäämistä, ja avasin multitoolilla railoja lisää, koska huomasin niiden jääneen liian ahtaiksi liiman tunkeutumiselle.
Ensimmäinen liimaus vanhentuneella liimalla:
Ja uusi liimaus onnistui jo paljon paremmin:
Eipä vaadi muuta kuin pohjatyöt ja maalin päälle, siitäkin seuraavassa päivityksessä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti