Aiheena oli pintakäsittely ja pintakäsittelijän työn kuva. Jari havainnollisti ulkoisten, eri tekijöiden vaikutuksia työn etenemiseen, sekä lopputulokseen, esittämällä erilaisia malleja työn kustannus arviosta, verraten todellisiin kustannuksiin ja lopputulokseen.
Käytiin keskusteluita työn tilaajan sekä työn vastaanottajan, työstä tekemien arvioiden vaikutuksista, työn suorittajan toimintaan, sekä lopputulokseen.
Työn tilaajalla/työn vastaanottajalla ei välttämättä aina ole kaikkea tietoa mitä halutun tasoisen työn suorittaminen vaatii.
Kustannus arvion tekemisessä olisikin syytä ottaa huomioon myös työn suorittajan näkemys, jolloin arvio saataisiin todennäköisesti tarkemmin vastaamaan lopputulosta.
Keskinäisessä vaikutuksessa, kustannusten, ajan ja laadun suhde ovat tekijät, jotka lopulta sanelevat mitä tilaaja haluaa tai mitä tuottaja toimittaa, riippuen katsantokannasta.
Teorian jälkeen lähipäiville, Jari oli varannut tehtaväksemme maalata asiakkaan tuoman Volvo kuorma-auton puskurin. Ajatus oli harjoitella myös struktuurimaalausta, johon aikamme puskurin maalaustyön jälkeen ei enää täysin riittänyt, mutta ehdimme hieman kuulla ja nähdä muiden ryhmien kokemuksia ks. maalausmenetelmästä.
Tommin kanssa suunnittelimme käytettävät maalit, sekä työmenetelmät puskurin maalaukseen. Suunnittelimme aluksi laittavamme puskurin irralliset astinlaudan osat sinkopuhallukseen, mutta kävi ilmi ettei nuo kevytmetallivalua olevat osat kestäisi sinkopuhallusta. Niinpä Tommi aloitti astimien puhaltamisen hiekalla puhalluskaapissa, ja itse aloin hioa puskuria maalausta varten(puskuri noin 2 metrisenä ei sovi puhalluskaappiin). Mirkan sähkökayttöinen epäkesko ja siihen kytketty työkalu/imurivaunu tuntui olevan melkoisen toimiva ja kompakti laitos. Peittoaa aiemmin käyttämäni paineilmakäyttöiset epäkeskot käyttömukavuudellaan ja on helppo pitää työpaikka siistinä.(Ylimääräiset letkut ja imurihässäkät eivä ole tiellä)
Osin melkoisen ruosteinenkin puskuri olisi ollut syytä hiekkapuhaltaa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Tässä tapauksessa mietittiin juurikin aiemmin teoriatunnilla käytyä keskustelua ajan, kustannusten ja laadun suhteesta. Totesimme tällä kertaa käytettävissä olevat ruosteenpoistomenetelmät riittäviksi, asiakkaan laatuvaatimusten ja aikataulupuitteiden raamissa. Eli kompromisseilta ei aina voi välttyä. Tällöin asiakkaan toiveet on erityisesti otettava vakavasti huomioon, ja usein tärkeää onkin sopia asiat paperille, ettei jälkeenpäin tule turhia takuu tai maksu kiistoja.
Pohjien hiomisen jälkeen tehtiin muutama lommon kittaus, sekä ruiskutettiin pohjaksi Cromax wash primer+pro surfacer. Tämän asiakastyön ohessa pohjustin ja maalailin samoin menetelmin koemielessä erään tulevan projektin osia.
Värikameralla mittasin, Juhan ja Jarin opastuksella, tarvitsemani keltaisen värin sävyn tulevaan prjektiin, jotka sitten sekoitin Cromaxin tätä varten tehdyn ohjelman ja vaakan avulla.
Maalien sekoitusohjelman avulla maalien sekoittamin käy leikiten, ja maalin sävyt saadaan säädettyä hyvin tarkkaan halutuksi.
Ohjelma tuntee valtaosan ajoneuvovalmistajien käyttämistä värisävyistä ja ovat näin ollen helposti sekoitettavissa valmistajan koodin tai värin nimen mukaan. Tässä tapauksessa siis tuo Volvon winter white löytyi suoraan ohjelmasta.
Hakemani keltaisen värin koodia ohjelma ei tuntenut, ja tuosta syystä värimalli kuvattiin tarkoitukseen valmistetulla väri spectrometrilla josta tieto siirrettiin Cromaxin ohjelmaan, joka taas laski hämmästyttävän tarkkaan sekoitukseen tarvittavat eri värien osat.
Värisävyt saatuamme kohdalleen, oli aika ruiskuttaa maalit pintaan. Käytössämme olleet hengityssuojaimet joissa puhalletaan raitista ilmaa maskin sisään, lyövät kyllä aiemmin käyttämäni 3M:n hengityssuojaimet 10-0.
Maalauksen jälkeen puhdistettiin ruiskut niitä varten olevilla puhdistuslaitteilla. Purimme kyllä ruiskut vielä jäljempänä, ja pesimme osa kerrallaan. Vaikuttaa ettei purkamatta ruiskua saavutettu puhdistus tulos kuitenkaan vedä vertoja purettuna tehtävälle puhdistukselle.
Omat harjoitustyöt saatuamme valmiiksi seurasimme toisen ryhmän loppusuoralle olevaa struktuurimaalausharjoitusta. Ks. maalaus tarkoittaa maalausmenetelmää/maalia jolla pinta saadaan röpeliäiseksi. Kyseisellä maalauksella saavutetut edut, eivät käyneet täysin selväksi tuossa pikaisessa aiheeseen tutustumisessa. Lienee kuitenkin suurimmat hyödyt seuraavat: paksu kulutusta kestävä maalikerros, vähäinen pohjien teko tarve(peittää suuremmatkin kolot), sekä ulkonäköseikat.
Päivän päätteeksi Hannu ja Jari kertoivat hieman yliohennetulla lakalla tehtävästä motiivimaalattujen pintojen lakkauksesta ja siihen liittyvistä haasteista. Tästä harjoitusta ja kokemusta vaativasta tekemisestä pääsemme ehkä oppimaan tulevaisuudessa enemmän.
Mielenkiintoista lukea muiden projekteista. Minulla olisi edessä traktorin hytin maalaus, myöskin märkämaalaustekniikalla. Tai ammattilaisilla olisi. Itselläni ei ole niin kokemusta ja tahdon, että lopputulos on kuitenkin siisti.
VastaaPoistahttps://www.tarvaspinnoite.fi/markamaalaus