sunnuntai 6. joulukuuta 2015

Pohdintaa ja peltitöitä

Itsenäisyyspäivän lomassa, kun ei  kutsua linnaan ollut sittenkään saapunut, oli hyvä hetki päivittää viimeisiä tapahtumia tänne.

11.11.2015
Aikuiskoulutuksen lähipäiville opettajamme, Jari Välkkynen oli jakanut meidät opiskelijat ryhmiin sekä antanut tehtävät, joista keskuteltiin ja etsittiin vastauksia. Ryhmällemme (Heidi, Riku, Tommi ja allekirjoittanut) oli annettu tehtäväksi tutkia syitä mitkä vaikuttavat maalin huonoon tarttumiseen.
Saimmekin koottua melko kattavan selvityksen em. kysymykseen.

Esimerkiksi seuraavia kohtia tuli esille aiheen pohdinnassa:

-Vääränlaiset työmenetelmät pohjatöissä.(esim.väärät hiontakarkeudet, sekä väärät puhdistustuotteet).
- Maalaustuotteisiin päätyneistä epäpuhtauksista johtuva saastuminen, tai vääränlaiset, väärin säilytetyt ja vanhentuneet tuotteet.
-Jauhemaalauksessa puutteellinen maadoitus maalattavissa kappaleissa.
-Vialliset/likaiset työkalut.
-Työntekijän huolimattomuus.
-Laiminlyödyt maalaustuotteiden valmistajan ohjeet.

Iltapäiväksi lähdimme tekemään käytännön  harjoitustöitä, joka ryhmämme kohdalla tarkoitti jälleen kittausharjoituksia. Koska osa meistä oli aiemmilla lähipäivillä jo tehnyt  kyseisiä harjoituksia hajotettiin ryhmämme eri tehtäviin, jolloin itse sain tehtäväksi oikoa koululla harjoituskohteena olleen Renault henkilauton vasemman takakyljen.
Tehtävää varten oli käytettävissä koululle hankittu nyppäri/kuumien anto laite, joka oli hankinnan jälkeen jostain syystä jäänyt nurkkaan käyttämättömänä seisomaan.

http://www.ims-welding.com/pdf/manual/uk/036086.pdf


Mielestäni todella hieno laite, ja ehdottoman kätevä oikomistöihin. (toki tehokas hyödyntäminen vaatii enemmän kokemusta, kuin nyt ehti karttumaan iltapäivän aikana)

Opettaja Hannu Walzerilla oli kokemusta vastaavan laitteen käytöstä ja hänen esimerkillä/ohjeistuksellä lähti oikomistyö käyntiin.
Loppupäivän  nypin/lämmittelin eri tekniikoilla peltiä lähemmäksi alkuperäistä muotoaan.

Työtä tehdessä, kuten myös autokorin hitsaustöissä on erityisesti huolehdittava ettei auton sisäosissa olevat eristeet/suojamaalit syty palamaan, ja huolehdittava että, kuumennuksesta aiheutuvat kaasut saadaan poistettua kunnollisella ilmanvaihdolla/imureilla korjaamotiloista



Peltien oikominen sinällään ei kuulu varsinaiseen automaalarin koulutukseen, mutta mielestäni on hyvä olla ainakin jollain lailla käsitystä siitä, millä keinoin saadaan aikaan pohjat, johon ilman ylenmääräistä kerrosta kittiä on mahdollista maalata.

On kuitenkin hyvä huomioida, ettei oikotietä onneen ole tässäkään kohtaa olemassa. Eli, oikomistyö, hyvien laitteiden lisäksi on pitkälle kiinni niitä käyttävistä käsistä.
Työssä olisi ollut erittäin tärkeänä apuvälineenä, nyt puuttuneet peltisepän vasarat ja vastimet. Esimerkiksi tuollaisia:
http://www.torafors.com/peltitystksitykalut.htm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti