maanantai 13. marraskuuta 2017

Volvo CE

Lähipäivät 31.10-1.11.2017



Koska maalaustyöt eivät ole keskeisiä työtehtäviäni  päivittäsessä työssäni, käytimme vielä viimeiset kaksi lähipäivää konkreettisiin maalausharjoituksiin. Otimme mukaamme  Hämeenlinnaan meillä töissä peruskunnostettavan pyöräkuormaajan osia, sekä töissä käytössä olevia maaleja ja ruiskuja. Näillä työmenetelmillä ja välineillä tulen antamaan näytön, joka alkaa olla ajankohtainen.

Olemme valinneet Selemix maalausjärjestelmän käyttöömme https://www.corarefinish.fi/maalaamo/processmanager/selemix-teollisuusmaalit/ja tavanomaiset tuotteet jotka meillä on käytössä ovat epoxi pohjamaali, sekä Direct polyuretaani pintamaalit eri kiiltoasteilla. Selemix tuotteet ovat PPG:n alamerkki ja tarkoitettu nimenomaan teollisuuden käyttöön, ja sopii meille ominaisuuksien ja hinnan puolesta erinomaisesti.
Hiomapapereiden, kittien ym. päivittäisten maalaamotarvikkeiden osalta käytössämme ovat mm. seuraavat tuotemerkit:  https://www.finixa.com ja http://www.wurth.fi


Ruiskuina käytämme valmistajan Sata tuotteita: Sata maaliruiskut
-Satajet 5000B RP, joka korkeamman paineen teknologiaa käyttäen mahdollistaa tehokkaan ruiskutusnopeuden ja minimoi ohiruiskutuksen
-Satajet 5000B HVLP, joka taas matalamman paineen teknologiaa käyttäen saavuttaa korkean maalinsiirtotehokkuuden.
Molemmat ruiskut luonnollisesti ylittävät  VOC lainsäädännön 65 % materiaalinsiirron tehokkuusvaatimukset.


Maansiirtokoneiden työolosuhteista johtuen, normaalisti tehtävät huolto tai paikkamaalaukset eivät aseta esim. henkilöautomaalaamon kaltaisia vaatimuksia tehtäville maalauksille. Henkilöautovalmistajien usein standartoiduista vaatimuksista poiketen, kriteerit kulkevatkin maansiirto ja työkonepuolella yleisesti hinta edellä. Normaali maalaustyöt keskittyvät meillä lähinnä myyntiin tulevien vaihtokoneiden fixaukseen. Mahdollisimman alhaiset kustannukset ovat tietysti suurin kriteeri, jolloin koneiden jälleenmyynnin kate tavoitteiden on mahdollista toteutua, eikä kunnostukseen käytetyt kustannukset syö katetta olemattomiin.
Tämä on ensiarvoisen tärkeä seikka maalatessa työkoneita joiden maalipinta saattaa jo ensimäisen työpäivän jälkeen olla naarmuinen. Em. määrää sen, ettei ole kokonaistaloudellista valmistella työkoneen maalausta kestämään ajanhammasta kymmeniksi vuosiksi, saati hieroa pintoja näyttelykuntoon.
Vaihtokoneen ulkoisella olemuksella on kuitenkin selkeä vaikutus koneen kiinostavuuten asiakkaan hakiessa käytettyä konetta, ja fixaus/huoltomaalaus puoltaa näin toiminnassamme paikkaansa.
Kaiken tämän edellä mainitsemani tavoitteellisuuden ohessa kiinnitämme tietysti olosuhteiden rajoissa huomiota mahdollisimman hyvään lopputulokseen, sekä ruosteenestoominaisuuksiin työssämme. Näihin kahteen osa-alueeseen pätevät lopulta samat lainalaisuudet kuin kaikessa muussakin maalauksen toteutuksessa, esim. henkilöautomaalauksessa.


Muutama kuva lähipäivien maalauksista edellä mainituin tuottein ja laittein.









Huom.otsikko Volvo CE ei tässä yhteydessä ole merkintä EU direktiivien vaatimuksien täytymisestä (vaikka Suomessa koneet CE hyväksyttyjä ovatkin). Se ei myöskään tarkoita China exportia (Volvo maansiirtokoneita ei valmisteta Kiinassa).
Vaan kysymyksessä on lyhenne: Volvo Construction Equipment.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti