lauantai 18. syyskuuta 2021

ROLLERS

Nyt kun harjoitukset oli saatu käyntiin ja hieman perustuntumaa työvälineiden käyttöön, otettiin seuraavaksi tavoitteeksi valmistaa moottoripyörän lokasuoja englanninpyörää ja kutistajaa käyttäen.

Harjoitusta varten saimme valmiit mitat (820mm x 200mm), jonka mukaan leikkasimme millisestä syvävetolaadusta tarpeellisen kokoiset kappaleet. Kappaleet leikattuamme, piirsimme niihin edellisessä työssä oppimamme kiinnipitoalueiden lisäksi rullausalueet, joiden avulla pyrittiin saavuttamaan lokasuojan muovautumista oikeaan suuntaan heti ensirullauksista lähtien. 


Konekäyttöinen peltileikkuri



Työstettävä kappale leikattuna oikeaan kokoon ja kiinnipidot piirrettynä

Rullaus-suunnat/alueet piirrettynä

Piirtämiämme rullausalueita myöden aloimme muokata peltiä englanninpyörällä, suunnitelman mukaan ensin keskialuetta voimakkaammin rullaten (60mm levyinen "kanava"), ja vasta sitten reunoja kohden siirtyen lopulta koko kappaleen leveydeltä rullaten.  Keskikohdan useamman kerran yliajamisella oli tarkoitus saada syntymään kaarevuutta voimakkaammin keskikohtaan heti aloituksessa.



Kun olimme rullanneet riittävän pitkään, ja muotoa alkoi jo selkeästi syntyä, siirryimme tekemään "tulkkia" haluamallemme muodolle. Mallikappaleena tulkille käytimme aiemman ryhmän valmistamaa lokasuojaa. Kopioitavan kaaren muotoa tutkittaessa, todettiin sen olevan hieman epäsymmetrinen. Kaaren muoto kopioitiin epäsymmetrisyydestä johtuen, käyttäen hyväksi vain kaaren toista puolikasta. Muodon kopioimme 20 mm levyiseen peltisuikaleeseen, venyttimen avulla suikaletta taivuttaen halutulle kaarelle. Kuvissa alla tulkin muodon hakemista, mallina vanhaa lokasuojaa käyttäen.




Tulkkina voisi toki yhtä hyvin käyttää aiemmin käyttämäämme muotokampaa, mutta harjoitukseen sisältyi myös tuon tulkin teko. Pellistä muokatun tulkin etu verrattuna kampaan on sen helppokäyttöisyys -> muoto ei muutu/häviä työkalua käsiteltäessä, kuten muotokamman kanssa voi helposti käydä. Toisaalta uniikkeja yksittäisiä töitä tehdessä, ei ehkä aina ole perusteltua käyttää aikaa hienon tulkin tekemiseen, jota ei ehkä toista kertaa tule tarvitsemaan. Tämä tulkin/muotin rakentaminen/siihen käytettävä aika, on tietysti harkittava aina kulloisenkin työn/tarpeen mukaan. Erilaisia tulkkeja/mallintimia voikin sitten metallin lisäksi askarrella lähes mistä tahansa, esim. puusta, muovista ym. materiaaleista. Pidemmälle ja laajempiin kokonaisuuksiin mentäessä, on myös mahdollista valjastaa mallintamiseen 3D mittalaitteita, tai nykyään jopa suoraan valokuvasta mallintavia ohjelmistoja. Nämä tietokonemallinnukset ovat kuitenkin jo enemmän tuotantolaitoksiin ja muotoilun alalla ammattia harjoittaville yrityksille. Yksittäisen auto entisöijän/harrastelijan tuskin kannattaa investoida kalliisiin mallinnuslaitteisiin, tai opetella mallinnusohjelmien käyttöä, saadakseen lokasuojankaaren harrasteajoneuvoonsa rakennettua. Alla muutama linkki 3D mallinnuksesta kiinnostuneille:
https://www.youtube.com/watch?v=wVS7y-h7ZPc

Sitten takaisin maan pinnalle: Kun lokasuojan säde ja muoto alkoivat rullatessa lähentymään tavoittelemaamme muotoa, työstettiin pitkittäisiä reunoja kutistuskoneella, pitkittäiskaaren muodon vahvistamiseksi. Muotoja tarkasteltiin aika ajoin tekemämme tulkin avulla. Oikean pitkittäisen säteen löytämiseksi käytimme peltilevyyn tulkiksi ajettua muotoa, josta kuva alla.




Tämän jälkeen jatkettiin aihion rullausta englanninpyörällä, yhä vain pienemmällä paineella silottaen niin pitkään, että olimme tyytyväisiä pinnan muotoon ja laatuun. Suorasta levystä lähdettäessä liikkeelle, oli usko välillä koetuksella, jotta syntyykö muotoa lainkaan. Lopulta huoli oli aiheeton ja alun perin suora peltilevy alkoi todellakin muistuttaa moottoripyörän lokasuojaa.
Ennen tätä oli kuitenkin tehtävä useampia "korjausrullauksia" valmistuvaan lokasuojaan. Muototulkilla tutkittaessa työn edetessä, löytyi kohtia jotka eivät aivan vastanneet haluttua muotoa, jolloin piirsimme tussilla merkinnät alueisiin, joista muoto oli "alhaalla" ja jatkoimme rullausta näiltä alueilta, lisä rullaamisen johtaen alueiden "nousemiseen" ja lopulta kaarevaan, yhtenäiseen tasaiseen muotoon, läpi koko lokasuojan. Tuon jälkeen jälleen silottelurullausta, mittausta, jatkorullausta ja jälleen silottelurullausta jatkaen,  kunnes olimme tyytyväisiä.


Seuraavalle lähiviikolle jäi vielä viimeistelyä tehtäväksi, sekä  lokasuojan reunojen leikkaus. reunoilta leikataan kiinnipitoalueet, kutistusleukojen jättämien jälkien kera pois ja päädyt muotoillaan halutunlaisiksi.

Have mercy

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti