Nyt kun harjoitukset oli saatu käyntiin ja hieman perustuntumaa työvälineiden käyttöön, otettiin seuraavaksi tavoitteeksi valmistaa moottoripyörän lokasuoja englanninpyörää ja kutistajaa käyttäen.
Harjoitusta varten saimme valmiit mitat (820mm x 200mm), jonka mukaan leikkasimme millisestä syvävetolaadusta tarpeellisen kokoiset kappaleet. Kappaleet leikattuamme, piirsimme niihin edellisessä työssä oppimamme kiinnipitoalueiden lisäksi rullausalueet, joiden avulla pyrittiin saavuttamaan lokasuojan muovautumista oikeaan suuntaan heti ensirullauksista lähtien.
Työstettävä kappale leikattuna oikeaan kokoon ja kiinnipidot piirrettynä |
Rullaus-suunnat/alueet piirrettynä |
Piirtämiämme rullausalueita myöden aloimme muokata peltiä englanninpyörällä, suunnitelman mukaan ensin keskialuetta voimakkaammin rullaten (60mm levyinen "kanava"), ja vasta sitten reunoja kohden siirtyen lopulta koko kappaleen leveydeltä rullaten. Keskikohdan useamman kerran yliajamisella oli tarkoitus saada syntymään kaarevuutta voimakkaammin keskikohtaan heti aloituksessa.
Kun olimme rullanneet riittävän pitkään, ja muotoa alkoi jo selkeästi syntyä, siirryimme tekemään "tulkkia" haluamallemme muodolle. Mallikappaleena tulkille käytimme aiemman ryhmän valmistamaa lokasuojaa. Kopioitavan kaaren muotoa tutkittaessa, todettiin sen olevan hieman epäsymmetrinen. Kaaren muoto kopioitiin epäsymmetrisyydestä johtuen, käyttäen hyväksi vain kaaren toista puolikasta. Muodon kopioimme 20 mm levyiseen peltisuikaleeseen, venyttimen avulla suikaletta taivuttaen halutulle kaarelle. Kuvissa alla tulkin muodon hakemista, mallina vanhaa lokasuojaa käyttäen.
https://www.youtube.com/watch?v=wVS7y-h7ZPc
Sitten takaisin maan pinnalle: Kun lokasuojan säde ja muoto alkoivat rullatessa lähentymään tavoittelemaamme muotoa, työstettiin pitkittäisiä reunoja kutistuskoneella, pitkittäiskaaren muodon vahvistamiseksi. Muotoja tarkasteltiin aika ajoin tekemämme tulkin avulla. Oikean pitkittäisen säteen löytämiseksi käytimme peltilevyyn tulkiksi ajettua muotoa, josta kuva alla.
Tämän jälkeen jatkettiin aihion rullausta englanninpyörällä, yhä vain pienemmällä paineella silottaen niin pitkään, että olimme tyytyväisiä pinnan muotoon ja laatuun. Suorasta levystä lähdettäessä liikkeelle, oli usko välillä koetuksella, jotta syntyykö muotoa lainkaan. Lopulta huoli oli aiheeton ja alun perin suora peltilevy alkoi todellakin muistuttaa moottoripyörän lokasuojaa.
Ennen tätä oli kuitenkin tehtävä useampia "korjausrullauksia" valmistuvaan lokasuojaan. Muototulkilla tutkittaessa työn edetessä, löytyi kohtia jotka eivät aivan vastanneet haluttua muotoa, jolloin piirsimme tussilla merkinnät alueisiin, joista muoto oli "alhaalla" ja jatkoimme rullausta näiltä alueilta, lisä rullaamisen johtaen alueiden "nousemiseen" ja lopulta kaarevaan, yhtenäiseen tasaiseen muotoon, läpi koko lokasuojan. Tuon jälkeen jälleen silottelurullausta, mittausta, jatkorullausta ja jälleen silottelurullausta jatkaen, kunnes olimme tyytyväisiä.
Have mercy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti